Als je wilt dat jouw potentiële klanten interactief jouw product kunnen ervaren, dan is een 3D product configurator de perfecte uitkomst. De configurator is zo te bewerken dat hij customized is, waardoor klanten sneller worden overgehaald om een product te komen. Een bijkomend voordeel is dat klanten het product in hun eigen omgeving kunnen bekijken waardoor een miskoop minder snel gemaakt is. Dit levert uiteraard een tevreden klant op zonder negatieve ervaring, maar het scheelt ook in de kosten die je moet maken om producten retour aan te nemen.
Wat is op het gebied van sales het voordeel van een 3D product configurator?
Het belangrijkste voordeel is een tevreden klant en daardoor ook een stuk klantenbinding. Ook al heb je zelf niet altijd invloed op de klantervaring bij een miskoop, de associatie van de klant ligt nog steeds bij jouw onderneming. Doordat de huidige technologie een 3D product configurator aanbiedt heb je de mogelijkheid om miskopen te voorkomen, klanten snellere en betere keuzes te laten maken en jou uiteindelijk in de kosten te besparen.
Naast bovenstaande voordelen zijn er ook nog voordelen op het gebied van klantervaring, zoals klanten die een grotere gunningsfactor hebben naar ondernemingen met nieuwe technologieën. Omdat je gebruik maakt van de ontwikkelingen straal je meer moderne invloeden uit en kan dat een gunfactor bij de klant los maken.
Hoe krijg je meer salesverkopen?
Je zal merken dat als jij op een juiste manier inkopen doet en klanten actief gebruik laat maken van de 3D product configurator, je minder onverkochte voorraden hebt. Doordat er minder miskopen zijn zullen de retourgoederen verminderen en heb je onderaan de streep meer salesverkopen omdat een klant een betere keuze kan maken.
Daarnaast levert een goede configurator nieuwe data op die je kunt gebruiken voor de toekomst en om op de wensen van nieuwe klanten in te spelen. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel tijd mensen besteden aan het customizen van het product, waarop je kunt inspelen door meer standaardmodellen weer te geven of juist een betere aanbieding te doen aan die ene klant.
Ook kun je uiteindelijk zien hoeveel verkopen er worden gedaan met gebruik van de 3D product configurator en je kunt bekijken wat voor invloed dat wel of juist niet heeft gehad. Komen er minder producten retour? Worden er alsnog verkeerde maten besteld? Bestellen klanten meer van hetzelfde type product en zit er een overlapping bij hun aankopen? Door de data juist en gedetailleerd te analyseren kun je klanten persoonlijke aanbiedingen doen, maar ook je assortiment erop aanpassen. Op die manier kun je meer salesverkopen genereren en neem je het welbekende ‘winkelpraatje’ eigenlijk digitaal mee op het gebied van Augmented Reality. Je voert geen fysiek gesprek meer met je klanten, maar wel een digitaal gesprek op basis van data.
Een 3D product configurator is dus een nieuwe technologie die je onderaan de streep veel voordelen kan opleveren, waaronder meer verkochte producten maar ook een besparing op je kosten als het gaat om retourgoederen.