Ga je binnenkort aan de slag met het creëren van content voor je website? Dan is het slim om je eerst even te verdiepen in het concept ‘content creatie’. Zomaar wat teksten typen die over je business gaan kan namelijk iedereen, maar teksten die goed vindbaar zijn in Google, dat is een ander verhaal! Daarbij moet je namelijk met veel zaken rekening houden, waarvan we de meest belangrijke voor je opsommen in deze blogpost. Lees ze door en doe er je voordeel mee.
Schrijf voor Google
Leuk hoor, persoonlijke teksten die de lezer stimuleren tot aankoop, maar als ze niet gevonden worden in Google ga je echt geen klanten trekken. Daarom is het super belangrijk dat je de teksten op basis van precies de juiste zoektermen schrijft. Door een zoekwoordenonderzoek te doen, kun je er achter komen hoe vaak mensen op voor jou relevante termen zoeken. Deze termen verwerk je vervolgens in je teksten. Kies bij voorkeur één hoofdzoekterm per pagina, en daarnaast enkele gerelateerde zoektermen en long tail keywords. Als je teveel verschillende zoektermen in één tekst verwerkt, kun je ervan uitgaan dat je nooit hoger dan die concurrent gaat ranken die wel super specifieke content heeft geschreven.
Schrijf voor de bezoeker
Net zo belangrijk als het is om voor Google te schrijven, is het om je bezoeker in gedachten te houden die de tekst uiteindelijk leest. Dat kun je op verschillende manieren doen. Allereerst: overoptimaliseer je teksten niet. Pagina’s die bol staan van de zoektermen lezen niet prettig en het komt bovendien erg nep over. Daarnaast houden bezoekers van ‘scanbare’ teksten, oftewel teksten met een duidelijke structuur. Gebruik een heldere, beschrijvende titel en tussenkoppen, maak je alinea’s niet te lang en maak eventueel korte stukjes tekst die erg belangrijk zijn, vetgedrukt. Zo krijgt de tekst een duidelijke structuur en is hij stukken makkelijker te lezen. Want laten we eerlijk zijn: wie gaat er nu een grote lap tekst lezen die niet eens voorzien is van enters en tussenkoppen? Niemand.
Voeg interne links toe
Als je die bezoeker eenmaal naar je website hebt getrokken, wil je natuurlijk ook dat die daar zo lang mogelijk blijft, niet? Voeg daarom op strategische plekken interne links toe, naar andere pagina’s binnen je website. Je geeft de bezoeker daarmee als het ware suggesties voor andere, eventueel relevante content, waardoor die meer tijd op jouw website doorbrengt. Dit verhoogt niet alleen de kans dat deze bezoeker een klant wordt, maar is ook goed voor je vindbaarheid in Google. Reden genoeg om op elke pagina meerdere malen te linken naar andere artikelen, producten of zelfs een pagina over jou. Bovendien geef je zo tevens aan zoekmachines aan welke pagina’s de meeste waarde hebben binnen jouw website.